Persberichten

dinsdag 26 februari 2019

80% van de agrariërs bezoekt vakbeurs

80% van de agrarische ondernemers heeft in de afgelopen twee jaar één of meerdere vakbeurzen bezocht. Dit is vergelijkbaar met het percentage in 2016. RMV Hardenberg is de best bezochte beurs.

Dit zijn de resultaten van het communicatieonderzoek dat AgriDirect afgelopen maanden heeft uitgevoerd. Ruim 800 Nederlandse land- en tuinbouwers hebben vragen over hun communicatie- en informatiegedrag beantwoord.

Tuinders bezoeken het meest beurzen
De agrarische beurzen worden het meest bezocht door de tuinders (85,2%) en varkens-pluimveehouders (85%), gevolgd door rundveehouders (82,6%). Beurzen worden het minst bezocht door de akkerbouwers (71,5%). Opvallend is dat de tuinbouwsector in 2016 juist de doelgroep was die als minste vakbeurzen bezocht. Het percentage akkerbouwers en varkens-pluimveehouders dat beurzen bezoekt is gedaald met respectievelijk 9,1% en 5,5% ten opzichte van 2016.

RMV Hardenberg meest populair
RMV Hardenberg is de meest populaire Nederlandse agrarische beurs. Deze beurs werd door 25,5% van de ondervraagde agrariërs bezocht. Ten opzichte van 2016 is dit percentage gedaald met 3,1%. Andere goed bezochte beurzen zijn de RMV Gorinchem (24,9%), ATH Biddinghuizen (21,9%) en LIV Hardenberg (13,5%). De percentages van de ATH en LIV zijn gestegen met respectievelijk 4,1% en 1,6% ten opzichte van 2016.

Beurzen per sector
Als we kijken per sector dan is de ATH het meest bezocht door akkerbouwers (41,9%). Rundveehouders bezochten het meest de RMV Hardenberg en varkens- pluimveehouders de LIV Hardenberg.  Bij tuinders is Tuinbouwrelatiedagen Gorinchem de meest bezochte beurs met 30,6%.

Nederlandse agrariërs bezochten ook buitenlandse beurzen. De Agribex in Brussel werd door 7,2% bezocht en de AgriTechnica in Hannover door 5,2%.

Welk doel hebben bezoekers?
Verder werd er gevraagd met welk doel agrariërs beurzen bezoeken. Twee derde bezoekt beurzen voor informatie over nieuwe producten en technieken. 54,1% onderhoudt zakelijke contacten op de beurs. Agrariërs gaan ook met concrete investeringsplannen naar beurzen of zoeken leveranciers.

Uitgebreide rapportage
Bij AgriDirect is een uitgebreide rapportage verkrijgbaar met daarin de cijfers van informatiekanalen naar de agrarische hoofdtakken, bedrijfsomvang, regio en de leeftijd van agrarische ondernemers. Verder worden de resultaten ook gepresenteerd naar vakbladen, in welke mate men actief is op het gebied van social media en op welke social media men vooral actief is. Ook wordt de rol van direct mailings bekeken.

Onze opdrachtgevers

Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.