dinsdag 09 mei 2017

Bijna kwart Nederlandse loonwerkers wil investeren in tractor

23,6% van de Nederlandse loonwerkers heeft plannen om te investeren in een tractor. Dit is een lichte daling ten opzichte van 2016, toen 25,4% wilde investeren in een tractor. New Holland is het belangrijkste trekkermerk op de Nederlandse loonwerkbedrijven.

Dit blijkt uit de LoonwerkScanner 2017 van AgriDirect, de jaarlijkse telefonische inventarisatie onder Nederlandse loonwerkbedrijven. In de maanden januari t/m maart 2017 werden ca. 1.500 loonwerkers benaderd met vragen over onder andere hun toekomst- en investeringsplannen.

Ook tweedehands tractoren in trek
Hoewel de nieuwe tractoren het meest populair zijn (15,9%), blijft er ook interesse bestaan voor de tweedehands tractoren (4,6%). Daarnaast geeft 3,1% aan te willen investeren in een tractor, maar heeft de keuze nog niet gemaakt voor een nieuwe of tweedehands tractor.

New Holland blijft belangrijkste tractormerk
De Nederlandse loonwerkers vinden New Holland wederom het belangrijkste merk voor het bedrijf. Dit tractormerk behaalt dit jaar een aandeel van 25,1%. Het aandeel van John Deere stijgt, waarmee de tweede positie wordt verstevigd (23,4%). Op de derde positie volgen de groene tractoren van Fendt (20,6%).