maandag 19 juni 2017

Minder uitbreidingsplannen in Nederlandse akkerbouwsector

Percentage stoppers neemt toe onder akkerbouwers en vollegrondsgroentetelers

Op 17,2% van de Nederlandse akkerbouwbedrijven en 20,1% van de vollegrondsgroentebedrijven heeft men plannen om het bedrijf uit te breiden, dan wel te laten opvolgen. Dit is een daling ten opzichte van 2016, toen nog respectievelijk 18,8% en 22,9% deze plannen had.

Dit blijkt uit de AkkerbouwScanner 2017, de jaarlijkse telefonische inventarisatie van AgriDirect onder Nederlandse akkerbouwbedrijven. In de maanden februari t/m april 2016 werden ca. 7.500 agrariërs met minstens 10 ha akkerbouwgrond en/of 2 ha vollegrondsgroenteteelt benaderd met vragen over hun bedrijfsactiviteiten, de toekomstintenties en de aanwezigheid van een mogelijke bedrijfsopvolger.

Percentage beëindigingsplannen neemt toe
Het percentage agrariërs in de akkerbouwsector dat plannen heeft om de bedrijfsactiviteiten te beëindigen is toegenomen. 5,3% van de akkerbouwers en 5,0% van de vollegrondsgroentetelers heeft plannen om te stoppen met het bedrijf. In 2016 lag dit percentage op respectievelijk 4,7% en 4,3%.

2 op 5 rekent op opvolger
In de Nederlandse akkerbouwsector rekent men op ca. 2 van de 5 bedrijven (met een bedrijfshoofd van 50 jaar of ouder) op een opvolger. Van de akkerbouwers geeft 39,2% aan dat er een opvolger klaar staat of al in de maatschap is opgenomen, van de vollegrondsgroentetelers komt dit percentage uit op 41,2%.