LinkedIn voor agrariërs: wel of geen goed idee?

Is LinkedIn een geschikt kanaal om boeren te bereiken? Voor vele marketeers een vraag in de voortdurende zoektocht naar de juiste social media mix. En als je dan besluit dit kanaal te gebruiken wil je weten wat wel en niet werkt. In dit artikel beschrijven we een aantal tips om jouw content beter te laten scoren op Linkedin.


Maar eerst: Is LinkedIn een geschikt kanaal voor jouw doelgroep?
Om te beginnen geven we antwoord op deze vraag. Volgens onderzoek van AgriDirect maakt ruim de helft van de boeren gebruik van meerdere social media, waaronder LinkedIn. Het is niet hét populairste kanaal onder agrariërs, maar toch is het een manier om boeren te bereiken. Denk hierbij aan agrariërs die actief zijn op LinkedIn om nieuws te volgen van belangenbehartigers zoals LTO, toeleveranciers, specifieke agrarische groepen of voor het zoeken van personeel.

Oftewel: zet er niet al je geld op in, maar laat LinkedIn ook zeker niet links liggen! We geven je een paar tips om met zo weinig mogelijk middelen, zoveel mogelijk resultaat te behalen.

 

#1 Berichten zonder link

Linkedin voorkomt graag dat gebruikers naar een andere website gestuurd worden. Berichten zonder links presteren daarom beter. Een bericht met een afbeelding zonder link heeft 70 procent meer bereik dan een bericht met een afbeelding én een link.

 

#2 Zorg voor beeld

Het is geen nieuws dat berichten met beeld voor meer bereik zorgen. Dat laat ook de analyse van Socialinsider zien. Berichten met afbeeldingen of video’s scoren beter dan berichten met alleen tekst. Video’s op LinkedIn lijken goed te werken, maar linken naar bijvoorbeeld YouTube zorgt voor beduidend minder bereik en views.

 

#3 Deel kennis

Linkedin is bij uitstek een kennisplatform. Mensen zijn op zoek naar een baan, willen zich ontwikkelen of willen iets leren. Deel dus berichten waar je volgers iets aan hebben. Interactie is hierin belangrijk. Ga het gesprek aan met agrariërs en reageer op reacties onder je eigen posts. Om te beginnen kun je eenvoudig je berichten van andere sociale media kopiëren en plaatsen op LinkedIn. Dit kost weinig tijd.

 

#4 Gebruik je eigen connecties

Je krijgt op jouw tijdlijn de meeste content te zien die uit jouw eigen netwerk afkomstig is. Content van persoonlijke profielen scoort beter dan content van bedrijfspagina’s. Wanneer je met je bedrijfspagina een interessant artikel hebt gedeeld, vraag dan aan jouw collega’s om dit artikel te delen.

 

Wil je jouw specifieke doelgroep online bereiken?
Lees hier over de mogelijkheden die AgriDirect biedt.

Wil je marktinformatie over jouw specifieke doelgroep?
Download hier marktinformatie van akkerbouwers, loonwerkers, melkveehouders, varkenshouders, pluimveehouders, geitenhouders, bloembollentelers, fruittelers, glastuinders en boomkwekers.