Mag je gekochte e-mailadressen van agrariërs zomaar gebruiken?

Dit moet je weten om aan de wet te voldoen


E-mail is nog altijd één van de meest effectieve middelen is om je agrarische doelgroep aan te zetten tot actie? Zo’n 30% van de boeren opent/leest (bijna) altijd e-mails. Dit maakt het een laagdrempelig kanaal om je boodschap onder de aandacht te brengen. Je moet echter wel aan een aantal regels voldoen voordat je aan de slag wilt.

Opt-in is verplicht
Binnen e-mailmarketing is het al jaren wettelijk verplicht om vooraf toestemming op (bedrijfs)naam te hebben om contacten via e-mail te benaderen. Gekochte e-mailadressen mogen niet worden gebruikt om bulk e-mails met commerciële boodschappen te versturen naar ontvangers.

De belangrijkste regels binnen e-mailmarketing volgens de Autoriteit Consument & Markt zijn:

  • Je moet uitdrukkelijke toestemming hebben van de ontvangers vóór dat je berichten verzendt.
  • De opt-in is tot 3 jaar na de laatste verzending van een e-mail geldig.
  • Je moet de opt-in toestemming tot 5 jaar na verzending kunnen bewijzen.
  • Het is verplicht om herkenbaar te zijn als afzender.
  • Het afmelden/uitschrijven voor berichten moet eenvoudig zijn voor ontvangers.

Als je niet voldoet aan deze regels kunnen er boetes uitgedeeld worden oplopend tot duizenden euro’s.

Hoe verzamel je legaal opt-in e-mailadressen?
Probeer potentiële klanten te activeren om (contact)gegevens achter te laten of contact met je op te nemen. Deel interessante informatie zoals productinformatie, tutorials, pilots, whitepapers, video’s en tips over de mogelijkheden van je producten en diensten in ruil voor het e-mailadres. Vraag dan ook direct voor toestemming om ze te benaderen met relevante informatie of commerciële berichten.

Alternatieve oplossing?
Voor het benaderen van agrariërs vraagt AgriDirect al jaren persoonlijk toestemming. Daarnaast vragen wij toestemming aan agrariërs of we ze per e-mail mogen benaderen met commerciële boodschappen van derden via het platform Boervindt.nl. Inmiddels bevat het dataplatform ca. 80.000 agrarische e-mailadressen uit de Benelux en Duitsland. Je kan de e-mailadressen binnen jouw specifieke agrarische doelgroep huren om deze tóch zorgeloos te bereiken. AgriDirect biedt compleet verzorgde e-mailcampagnes aan.

Wil je tips om een succesvolle e-mailcampagne op te zetten in de agrisector? Lees dan dit artikel.

Bron: ACM