Merkentrouw verschilt behoorlijk per trekkermerk

Never change a winning team. Zo denken veel boeren over de keuze voor een trekker. Ruim zes op de tien melkveehouders willen geen ander merk dan ze nu rijden, onder akkerbouwers is dat zelfs bijna zeven op de tien. Maar tussen de merken zitten behoorlijke verschillen.

Dat blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van AgriDirect. De marktonderzoeker onderzocht onder ruim 6.500 akkerbouwers (groter dan tien hectare) en melkveehouders (meer dan vijftig koeien) of ze bereid zijn om de volgende keer een ander merk tractor te kopen dan ze nu hebben.

Infographic Merkentrouw trekkermerken

 

Marktleider heeft niet de grootste binding
In beide bedrijfstakken is John Deere marktleider: bij zo’n een op de vijf ondernemers is dit het belangrijkste tractormerk op het bedrijf. Maar qua merkentrouw legt deze trekker het af tegen Valtra. Liefst driekwart van de Valtra-rijders geeft aan geen ander merk te willen rijden. Valtra heeft binnen de top-8 van trekkermerken in Nederland wel het kleinste marktaandeel – bijna 5 procent bij akkerbouwers en een kleine 3 procent bij melkveehouders.

Akkerbouwers zijn merkentrouwer
De verschillen in de Nederlandse top-8 tractormerken zijn vrij groot waar het gaat om klantentrouw. Tussen koploper Valtra en hekkensluiter Claas zit een flink gat – iets meer dan de helft van de Claas-rijders zegt dat hun volgende trekker opnieuw een Claas is. Overigens zijn akkerbouwers behoorlijk meer gehecht aan hun trekkermerk dan melkveehouders. Bij John Deere is dat verschil het grootst: 62,9 procent van de melkveehouders houdt vast aan het merk, terwijl dat onder akkerbouwers 73,8 procent is.

Nabijheid belangrijkste criterium
AgriDirect vroeg de ondernemers ook welke criteria ze meenemen bij de aanschaf van een nieuwe tractor. De nabijheid van de dealer is voor de meeste ondernemers het belangrijkste criterium. Alleen rijders van John Deere en Valtra (in de akkerbouw) en Fendt (zowel akkerbouw als melkveehouderij) prefereren kwaliteit boven nabijheid. Fendt scoort daarbij met 65,8 procent (akkerbouw) en 59,6 procent (melkvee) aanmerkelijk hoger dan de andere merken. Voor eigenaren van een New Holland, Massey Fergusson en Claas is kwaliteit duidelijk minder belangrijk, met percentages rond 39 procent. Opvallend verder is dat akkerbouwers service belangrijker vinden dan melkveehouders. De prijs van de trekker vinden de ondernemers minder belangrijk.

Onderzoeksresultaten merkentrouw trekkermerken

Voor meer informatie neem contact op met Luke Hekers van AgriDirect

Bel: +31475492549
Mail: luke.hekers@agridirect.nl

 

 

Bron: Agridirect B.V.