4 tips om je agrarische leads om te zetten naar klanten

Wist je dat bijna 80% van marketing leads nooit converteert naar sales? Dit komt omdat veel organisaties vaak gefocust zijn op leadgeneratie, maar de follow up bij een lead vaak blijft liggen. Hoe maak je van een lead een betalende klant? Wij geven je enkele tips.

#1 Ken je potentiële klanten

Hoe komen de leads op de website? Van welke kanalen zijn ze afkomstig? Waar werken ze en welke info op de website vinden zij het meest interessant? Door een profiel te maken van de potentiële klanten uit de agrarische sector die je website bezoeken is het makkelijker om leads te genereren. Hoe duidelijker het profiel geschetst wordt, hoe beter je nieuwe gegevens kan verzamelen. Wanneer je je huidige leads kent, kun je nieuwe leads beter vinden en benaderen.

#2 Snelle opvolging

Houd rekening met de snelheid van de opvolging wanneer je leads om wilt zetten in klanten. Er is een grote kans dat je een lead kwijtraakt wanneer deze binnen korte termijn geen reactie ontvangt. Probeer je MQL leads binnen enkele minuten op te volgen. Deze snelle reactie wordt gewaardeerd en zorgt voor een positieve reactie van je lead. Vraagt een lead bijvoorbeeld een gratis download aan? Zorg er dan voor dat de lead deze download zo snel mogelijk ontvangt. Gaat het om SQL leads? Laat ze ook dan niet te lang liggen en benader ze binnen enkele weken. Lees hier meer over MQL en SQL.

#3 Verschillende opvolgingen voor verschillende behoeftes

Wanneer iemand zich inschrijft voor een nieuwsbrief zal diegene een andere opvolging nodig hebben dan wanneer iemand bijvoorbeeld een whitepaper download. Bekijk per lead welke opvolging geschikt is en ga hierbij uit van de behoefte van de klant en niet van je eigen aanbod. Marketing automation kan hiervoor een geschikte tool zijn. Wanneer een potentiële klant interesse toont in een bepaald onderwerp, kun je hierop inspelen door meer content over dit onderwerp te delen. Op deze manier zal iedere opvolging aansluiten bij de behoefte van de lead.

#4 Bied een proef- of pilotversie van je product of dienst aan

Door een gratis proefperiode aan te bieden kunnen potentiële klanten het product of de dienst eerst voor een bepaalde tijd gratis testen. Zo kunnen zij zien of het product ook echt bij ze past. Doordat je het gratis laat testen heb je meer kans dat de potentiële klant jouw product aanschaft en jij er dus een converterende klant bij hebt.

Hulp nodig?
Heb je hulp nodig bij het omzetten van leads? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.