Leadgeneratie in de agrarische sector: wat is een lead?

Een lead is iemand die belangstelling heeft getoond in de producten of diensten van een bedrijf, maar nog geen aankoop heeft gedaan. Het gaat om potentiële klanten met wie een bedrijf nog geen zaken heeft gedaan, maar van wie kan worden aangenomen dat ze daar in de toekomst wel in geïnteresseerd zijn.

Verschil in leads: MQL en SQL
Leadgeneratie in de agrarische sector omvat alle activiteiten die gericht zijn op het in contact te komen met potentiële klanten. In de business-to-business kan leadgeneratie zowel een marketing- als salesactiviteit zijn (MQL of SQL). Wat is het verschil tussen MQL en SQL?

Wat is een Marketing Qualified Lead?
MQL staat voor Marketing Qualified Lead. Deze leads bevinden zich in de oriëntatie- en overwegingsfase bij het aanschaffen van een product of dienst. De lead heeft behoefte aan een oplossing voor zijn probleem, maar weet nog niet hoe en door wie hij geholpen kan worden. Een MQL is bijvoorbeeld iemand die:

  • een whitepaper heeft gedownload over de voordelen van alternatieve energie;
  • meerdere keren relevante pagina’s op je website heeft bezocht;
  • zich voor een e-mailnieuwsbrief heeft ingeschreven over gewasbeschermingsmiddelen
  • productspecificaties heeft gedownload van een landbouwmachine;
  • een productcatalogus heeft gedownload van een machineleverancier.


Wat is een Sales Qualified Lead?
SQL staat voor Sales Qualified Lead. Deze leads bevinden zich in de beslissingsfase. De lead heeft interesse in een product of dienst van jouw bedrijf en is op zoek naar meer informatie, zoals de prijs en voorwaarden. Een SQL is bijvoorbeeld iemand die:

  • een offerte heeft aangevraagd voor zonnepanelen;
  • een proefabonnement heeft op een agrarisch vakblad;
  • een pilotversie van softwareprogramma heeft aangevraagd;
  • een persoonlijk kennismakingsgesprek wil met een verzekeringsadviseur;
  • Iemand die aangeeft concreet te willen investeren in een landbouwmachine.

Meer weten over leadgeneratie?
Lees ook het artikel: 4 tips om je leads om te zetten naar klanten