5 tips voor een effectieve Facebookcampagne in de agrarische sector

Wil jij starten met Facebookadvertenties om jouw agrarisch product of dienst onder de aandacht te brengen, maar weet je niet goed hoe te beginnen? Wij geven je 5 tips voor het opzetten van een succesvolle Facebookcampagne voor land- en tuinbouwers.

 

#1 Een sterke afbeelding

Het eerste wat de aandacht trekt in een bericht is de afbeelding. Zorg dat deze opvalt, je boodschap ondersteunt en mensen aanzet om verder te lezen. Zorg voor de juiste afmetingen van je afbeelding, zodat deze zowel op mobiel als op desktop goed getoond worden. Daarnaast is het belangrijk om de hoeveelheid tekst in de afbeelding te beperken. Het algoritme van Facebook zorgt er namelijk voor dat afbeeldingen met veel tekst minder bereik hebben.

 

#2 Bepaal je doel

Het is belangrijk om vooraf te bepalen wat het doel is van je campagne. Wil je meer bezoekers voor je website? Wil je dat mensen je app downloaden? Wil je meer pagina-vind-ik-leuks? Of wil je meer conversies? Facebook maakt het mogelijk om vooraf een doel in te stellen voor je campagne.

 

#3 Zorg voor een goede landingspagina

Vaak verwijst een Facebookadvertentie naar een landingspagina. Een landingspagina is een pagina binnen je website met één specifiek doel. Bijvoorbeeld het informeren over een nieuw product voor veehouders of het downloaden van de productspecificaties van een landbouwmachine voor akkerbouwers.

Het is daarom belangrijk dat je voldoende aandacht besteed aan een sterke landingspagina. Zorg dat deze pagina herkenbaar is en aansluit bij de doelen van je campagne. Wil je de ontvanger de voordelen van jouw product toelichten? Laat ze dan niet doorklikken naar de algemene dienstenpagina of overzichtspagina. Maak een aparte landingspagina waarop de voordelen worden toegelicht en meer informatie te vinden is.
Wil je tips over hoe je een sterke landingspagina bouwt? Klik dan hier.

 

#4 Bepaal je doelgroep

Zorg dat je weet op wie jouw advertentie gericht is. Voor Facebook geldt; hoe specifieker, hoe beter. De kracht van adverteren via Facebook zit in de targeting opties die je kunt instellen voor je advertenties. Zorg dat je klein begint en niet meteen duizenden agrariërs probeert te bereiken. Focus op een specifieke leeftijdscategorie, een bepaalde regio waarin je wilt adverteren en selecteer interessegebieden van je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan melkveehouders in Drenthe, varkenshouders in Brabant, of tuinders in een bepaald postcodegebied.

 

#5 Stel een budget in

Doordat je target op een specifieke doelgroep, worden jouw advertenties goedkoper. Begin met een laag budget van bijvoorbeeld 2-4 euro per dag of een maximaal budget voor een specifieke looptijd. Verhoog het budget pas wanneer je merkt dat je een positieve ROI (return of investment) uit je advertenties haalt. Je kunt het budget blijven aanpassen zolang je advertentie loopt. Vergeet daarom niet te monitoren en bij te sturen waar nodig!

 

Succes met adverteren!
Met deze tips kun jij aan de slag met jouw Facebookcampagne richting boeren. Heb je toch nog hulp nodig om jouw specifieke agrarische doelgroep op social media te bereiken? Schroom niet om contact op te nemen, wij helpen je graag met het opzetten van een succesvolle campagne.

Wil je marktinformatie over jouw specifieke doelgroep?
Download hier marktinformatie van akkerbouwers, loonwerkers, melkveehouders, varkenshouders, pluimveehouders, geitenhouders, bloembollentelers, fruittelers, glastuinders en boomkwekers.