Hoe bind je agrariërs aan je bedrijf?

In het artikel Hoe werkt de buyer journey van de agrariër? En hoe ga je hiermee om?’ wordt uitgelegd door welke fases de agrariër gaat alvorens er een aankoop wordt gedaan.

De uitdaging is om deze klanten aan je te binden. Na de aankoop gaat de agrariër door de gebruikers- en loyaliteitsfase. Hoe zorg je ervoor dat je d.m.v. marketing en communicatie de agrariër tevreden houdt, herhaalaankopen laat doen of zelfs ambassadeur laat worden van jouw bedrijf?

 

Gebruikersfase: De boer past het product of de dienst toe.


Eenmaal gekocht gaat de agrariër aan de slag met het product of de dienst. Maar wellicht heeft hij nog een aantal vragen over de aankoop of wil hij nog aanvullende producten kopen. Je wil natuurlijk dat hij bij jou terugkomt!

Voorbeeld
Een melkveehouder heeft een nieuwe melkrobot aangeschaft om efficiënter te melken. Hij merkt na een tijdje dat het rendement van zijn bedrijf omhoog gaat maar heeft nog een paar vragen over het onderhoud van de machine. Hij overweegt om ook nog een paar aanvullende producten aan te schaffen.

Tip
Maak het laagdrempelig om contact op te nemen. Bijvoorbeeld via een online chat. Ook e-mailmarketing kan ingezet worden om de klant te informeren over aanvullende producten die beschikbaar zijn in combinatie met de melkmachine.

 

Loyaliteitsfase: de boer wordt loyaal aan jou product/dienst


In het laatste stadium, de loyaliteitsfase, probeer je de klant meer dan tevreden te maken. En ervoor te zorgen dat hij altijd bij jou terugkomt. Het meest ultieme is als hij ambassadeur wordt van jouw merk en nieuwe klanten overtuigd.

Voorbeeld
De melkveehouder deelt zijn positieve ervaringen met de nieuwe melkrobot op Facebook en komt voor onderhoud, service etc. standaard bij jou terug. Nog beter: hij vertelt enthousiast over zijn aankoop aan zijn collega’s en doet zelfs mee aan een testimonial.

Tip
Maak het laagdrempelig om reviews te geven door bijvoorbeeld standaard na elke aankoop een e-mail te sturen met de vraag om een online review te schrijven. Of bel klanten met de vraag of je hun verhaal mag gebruiken als case. Pas e-mailmarketing aan op ‘fans’ en biedt ze speciale member/spaaracties aan om ze verder te binden.

 

Wil je jouw specifieke doelgroep online bereiken?
Lees hier over de mogelijkheden die AgriDirect biedt.

Wil je marktinformatie over jouw specifieke doelgroep?
Download hier marktinformatie van akkerbouwers, loonwerkers, melkveehouders, varkenshouders, pluimveehouders, geitenhouders, bloembollentelers, fruittelers, glastuinders en boomkwekers.

 

Bron: Business Building / Marketing Bright