Hoe werkt de buyer journey van de agrariër? En hoe ga je hiermee om?

Bij elke aankoop die een agrariër doet maakt hij een reis door verschillende fases. Deze reis noemen we ook wel de buyer journey. Belangrijk is dat een toeleverancier in de agrarische sector zijn boodschap afstemt op de fase waarin de agrariër zich bevindt. Er zijn 3 fases die een (potentiële) klant doorloopt: Bewustwordingsfase, overwegingsfase en de beslissingsfase.

 

#1 Bewustworden: De boer wordt zich bewust van een probleem of een behoefte.


Er is een trigger die ervoor zorgt dat een agrariër bewust wordt van een probleem of behoefte. Dit kan een frustratie zijn, een risico of tegenslag. De situatie verandert doordat bv. apparatuur verouderd of productieprocessen efficiënter kunnen. Dit is het startpunt om ze bewust te laten worden van het probleem. Er is nu dus nog geen concrete behoefte om een product of dienst aan te schaffen.

Voorbeeld
Mijn huidige melkmachine is verouderd en vertraagd mijn werkproces. Hierdoor daalt mijn rendement.

Tip
Deel kennis en informatie. Hiermee vergroot je je merkbekendheid en creëer je bewustwording. Probeer erachter te komen wat de belangrijkste triggers zijn en speel hierop in door informatie te delen over deze thema’s via de gebruikte kanalen en zoekwoorden. Bijvoorbeeld door ze te informeren over de gevolgen van een verouderde melkmachine.

 

#2 Overwegingsfase: De boer onderzoekt zijn probleem of wens en de mogelijke oplossingen.


In deze fase is de melkveehouder zich bewust van een probleem en gaat hij op zoek naar oplossing. Er wordt naar de beste oplossing en mogelijke alternatieven gezocht. Hij gaat alternatieven tegen elkaar afwegen. Zoekt informatie, verdieping en inspiratie. Welke opties heeft hij en hoe gaat het in z’n werk?

Voorbeeld
Hoe kan een veehouder het rendement van zijn bedrijf vergroten en tijdwinst behalen? Hij vraagt rond, zoekt online en leest over de nieuwe mogelijkheden van hedendaagse melkrobots.

Tip
Probeer potentiële klanten te activeren om (contact)gegevens achter te laten of contact op te nemen. Deel interessante informatie zoals productinformatie, tutorials, pilots, whitepapers, video’s en tips over de mogelijkheden van nieuwe melkrobots in ruil voor contactgegevens zodat je ze telefonisch en online kunt benaderen.

 

#3 Beslisfase: De boer vergelijkt verschillende aanbieders, maakt een beslissing en gaat over tot koop.


De melkveehouder heeft nu een aantal aanbieders van melkmachines op zijn vizier. Hij vergelijkt de verschillende opties en zoekt de aanbieder die het best past bij zijn wensen. Hij maakt uiteindelijk de beslissing en gaat over tot koop.

Maar hoe werkt zo’n aankoop? Wordt hij benaderd door de leverancier of ontvangt hij een prijsaanbod? Het verkoopproces moet goed verlopen, want deal kan nog steeds afketsen!

Voorbeeld
De melkveehouder wil definitief investeren in een nieuwe machine. Hij neemt informatie door en maakt een afspraak met een adviseur die hem uitleg geeft over de werkwijze. Hij wil sowieso vergelijken en laat ook de concurrent langskomen. Uiteindelijk kiest hij voor aanbieder X en geeft de leverancier akkoord op de offerte.

Tip
Probeer erachter te komen welke wensen het zwaarst wegen bij het maken van een beslissing en geef daar extra aandacht aan. Is dat bijvoorbeeld duurzaamheid, efficiëntie of budget? Als de melkveehouder uiteindelijk een aankoop wil doen, maak dan duidelijk hoe het verdere proces in z’n werk gaat. Hoe lang duurt het leveren van de machine? Hoe wordt de betaling in gang gezet?


Eenmaal gekocht gaat de buyer journey over in de customer journey en wil je de klant tevreden houden en hem ambassadeur maken. Lees hier meer over het vervolg van de klantreis.

 

Wil je jouw specifieke doelgroep online bereiken?
Lees hier over de mogelijkheden die AgriDirect biedt.

Wil je marktinformatie over jouw specifieke doelgroep?
Download hier marktinformatie van akkerbouwers, loonwerkers, melkveehouders, varkenshouders, pluimveehouders, geitenhouders, bloembollentelers, fruittelers, glastuinders en boomkwekers.

 

Bron: Business Building / Marketing Bright