Wie heeft invloed op aankoopproces van boeren en tuinders?

Belangrijke financiële keuzes maken of kostbare producten aanschaffen doen boeren niet zomaar. Hier gaat vaak een zorgvuldig proces aan vooraf. Naast de boer zelf, blijken ook andere personen invloed te hebben op het aankoopgedrag van de boer. AgriDirect deed onderzoek onder bijna 600 agrariërs naar hun gedrag, beweegredenen en bronnen om tot een aankoop te komen.

In dit artikel staan per thema de belangrijkste conclusies over wie invloed heeft op het koopgedrag van boeren en tuinders. Je kan ook hier het hele rapport downloaden, de keuze is aan jou.

De resultaten van het onderzoek zijn verdeeld in drie thema’s: ‘Grote investering’, ‘Wisselen van leverancier bedrijfsmiddelen’ en ‘Wisselen van financiële dienstverlener’.

#1 Betrokkenen bij grote investering

  • Boeren en tuinders zijn zelf de voornaamste beslisser in het bedrijf bij een grote investering. Echter, bij veel bedrijven, met name bij rundveehouderijen, wordt ook de partner betrokken in beslissingen rondom investering.
  • Daarnaast worden ook kinderen betrokken in de beslissing, vaker nog dan de adviseur.
  • Met name boeren en tuinders ouder dan 51 jaar betrekken hun kinderen bij beslissingen over investeringen (30%).
  • Bij de grootste bedrijven worden medewerkers vaker betrokken bij de beslissing dan bij bedrijven in de kleinere SO-klassen (17% t.o.v. 2-4%).

 

#2 Betrokkenen bij wisselen leverancier bedrijfsmiddelen

  • Partners, kinderen en adviseurs worden veelal betrokken bij beslissingen rondom leveranciers. Rundvee-, varkens- en pluimveehouders betrekken daarbij relatief vaker hun partner en kinderen.
  • Op de grotere bedrijven in de hoogste SO-klassen worden medewerkers relatief vaak betrokken (14% t.o.v. 2-4%). Naarmate het bedrijf groter is, is de boer zelf en zijn/haar partner minder vaak betrokken (respectievelijk 91% t.o.v. 100% en 41% t.o.v. 53%).
  • Boeren van 51 jaar of ouder betrekken hun partner (48% t.o.v. 41%) en kinderen (28% t.o.v. 3%) relatief vaker dan hun jongere collega’s.
  • Boeren die van plan zijn te wisselen van leverancier betrekken hier relatief vaak hun kinderen bij, ten opzichte van boeren die al gewisseld zijn of dit niet van plan zijn (34% t.o.v. 19-23%).

 

#3 Betrokkenen bij wisselen financiële dienstverlener

  • In de meeste gevallen worden bij beslissingen rondom financiële dienstverleners de boer zelf, de partner en kinderen betrokken.
  • Hoe groter het bedrijf, hoe méér de kinderen worden betrokken en hoe minder de partner wordt betrokken bij het wisselen van financiële dienstverlener.
  • Boeren van 51 jaar of ouder betrekken in hogere mate hun kinderen (26%) en hun adviseur (14%) ten opzichte van jongere boeren (resp. 2% en 7%).
  • Boeren en tuinders die niet van plan zijn te wisselen van financiële dienstverlener, betrekken relatief minder vaak hun adviseur (11%) ten opzichte van boeren die al gewisseld zijn (22%) of dit van plan zijn (25%).

 

Jouw doelgroep via de juiste kanalen benaderen?
Uit het onderzoek blijkt dat er dus naast de boer nog veel meer mensen in de directe omgeving betrokken zijn bij het koopgedrag. Een gerichte agrimarketing campagne op de juiste doelgroep kan je eenvoudig in contact brengen met potentiële klanten. Handig toch? Nieuwsgierig wat zo’n campagne jou bedrijf kan opleveren? Neem eens vrijblijvend contact op voor een brainstormsessie (voel je niet verplicht)

Benieuwd naar het hele onderzoek?
Het complete rapport geeft je cruciale inzichten die je direct kunnen helpen om je aankoopproces te verbeteren. Benieuwd naar de resultaten? Download dan hier gratis het hele rapport. Voel je vrij 😉

Klik op de afbeeldingen voor een grotere versie